Tuesday, April 21, 2009

kerana air.......

balik jer dari makan dan membeli sedikit barang-barang makanan untuk stok muazam, waktu tu dah 6.00 ptg..sampai umah, macam biasa, aku akan mandi, segarkan badan, bersihkan diri then solat. usai solat, macam biasalah....on laptop, search internet, check email..check facebook..n tgk blog..kot2 lah ade yang sudi tinggalkan komen.hehehe..berharap ade yang sudi...harap jelah...

duk lepak2 atas katil..meniarap baiknyer, sambil main laptop...lebih kurang pkl 6.30, bunyi bising2...ntah saper yang duk menjerit-jerit. bunyi cam orang nak gaduh...nak kata panggil dak umah..takkan sekeras itu...bunyi suara kuat itu, datangnya dari arah parking motor, ke orang curi motor?ahh..abaikan jelah...bukan x bermasyarakat, tapi, x nak masuk campur urusan kain baju orang...

makin lama, suara menjerit2 dan memaki hamun makin kuat. dengarlak, orang bising2 kat luar umah.eh??...dengar suara mak anjang baru balik....buka kunci umah,pastu senyap jer...dengar suara mak anjang, alia kat luar umah. suara menjerit-jerit makin bingit. umah aku tinggal 3,bilik lak yang paling depan, betul2, tapi koridor, tempat orang lalu lalang. hish..x boleh jadi ni!!....terus jadi busy body..wakakakaka...aku bingkas bangun..dengan seluar pendek ala2 hawaii..t-shirt kusam..warna putih dah jadi krim2...hahahaha..sebab ade baju turun warna...macam siot jer...aku pun jenguk kat pintu...apa masalahnya ni, sampai makcik wai..makcik awi...mak anjang aku duk bersadai kat koridor??

aku pun dengan melenggang kangkung, join diaorg bersadai..seslamber aku ngan pakaian umah aku...ceh....

ooo...rupanya suara yang aku dengar terjerit melolong tu, suara pak man, kiranya jiran aku ah....sebelah2 umah. suara pak man duk maki hamun tuan umah tingkat sepuluh!!..loh..apa hal lak ni. first time ni, since nak dekat setahun aku duk ngan pakcik aku, aku tgk org flat ni gaduh...hohohoho



pak man ngan india..loh..apahal ni..india tu siap bawak kayu!!..ho..biar betik!!...mati macam ni. aku ngan gelabah ya amat..sebab aku x suke orang gaduh2 sampai darah2....huh...berdebar tahap dinasour!!..apa akan jadi ni..

diaorg duk bertolak2....saling berbalas mulut..ramai giler oarng duk kerumun...ramai..macam tonton orang tgh shooting lak...si india duk maki hamun pak man..pak man pun sama..bukak buah silat...si india nak hayun kayu...giler..macam ni!!

melayu india makin ramai....sambil2 gaduh mulut..si india tu sempat call orang thru handphone..woo..woo..panggil geng!!aku dah cuak2 tahap gaban...tut..tut..makcik amy, isteri pak man lalu...sempat ah, makcik aku tanya. "kenapa mie?"....mak cik amy cakap....umah die kene masuk air aircond...dari tingkat 10...umah india tu...

air aircond?tingkat sepuluh ke tingkat tiga???..aku dengar n berfikir...huh..banyak ke kene?kene makanan tgh dimasak ker?banjir ke umah cik amy?macama2 ade dalam fikiran aku, macam decoder astro lak..channel ria..prima..oasis...ceria..HBO..star..n bla2....

loh gaduh sebab aircond??....giler...benda kecik jer, bak kata orang putih small matter...bukan hal negara..tapi tulah, bila dah bergaduh perkauman..jadilah hindraf...MIC n UMNO...n bla..bla..malas nak fikir..huh!!manalah hilangnye spirit of MALAYSIAN!!..



makin lama...makin ramai yang tgk...masing2 standby..kalo pak man kene hentak..memang komuniti melayu akan bergabung belasah pihak lawan n begitulah sebaliknya...seolah2..dendam sampai mati!!...

lama gak semua orang nak cuba leraikan persengketaan diaorg...bertarik2..berpaut2..semua org tak nak pergaduhan berlaku..hai...lah..mana semangat muhibah malaysia..tension aku!!

datang pak ngah silat......kedua2 pihak didamaikan..mesti pak ngah silat, baca something..ilmu penunduk amarah..dua2 pihak macam dah sedikit cool down....pak ngah silat, pujuk kedua2nya,bergilir2....

pastu...suasana agak reda....tiba2 pak man naik...membebel2.....kitaorg masih bersadai kat koridor...aku tengok kat tingkat2 atas..penuh orang..sampai tingkat 17!!!...fullhouse kat koridor..hohohoho..

"Amy, jaga anak2...abang nak sembelih ***** tu....!!"pak man masuk ke rumah.....mak cik amy..masuk, cuba untuk mententeramkan pak man...pak man kuar ngan parang..mak cik amy, paut lengan pak man.....menanggis2 mak cik amy...pak man tetap berdegil..aku dak terpana..terpaku..wooo..akan ada pertumpahan darah ker??x sanggup aku...

mak cik aku, berlari-lari anak ke rumah pak man membantu mak cik amy, mententeramkan baran pak man..."istighfar man..mengucap banyak2...."pak man diam...."Amy, bawak man masuk......masuk!!"makcik amy berusaha, mengheret pak man masuk ke dalam umah, dikunci....

si india tadi, dah kemana menghilang....aku masih lagi mempersoalkan tindakan pak man....dan india tersebut..macamana air aircond tingkat 10, boleh effect sampai umah org di ingkat 3??huh....aku bukan apa, semenjak aku duk flat ppr ni..memang orang2 flat sini, xde manner..masa aku duk bilik tgh..before tukar bilik depan...ade ke patut, tgh duk ambik angin kat tingkap..habuk2 dari umah atas...jatuh atas kepala...bukan setakat habuk..kadang2 nasi....kelapa....huh...plastik2 makanan usah katalah..berlambak bersadai kat tingkap..macam siot!!....buang sampah main campak2....memang spesis apa, pun aku x tau..huh..

kalo park kete kat birai2 jalan, dekat ngan umah...hahaha..standard ah, kalo ade nasi ker..gulai kari ker..hahaha...berselerak atas bumbung kete..nak tuduh saper?flat ni ade 17 tingkat, beratus2 pintu..huh...x bermoral n bermanner...macam haram!!...

suasana kembali aman...orang ramai pun dah bersurai, sikit demi skt..

mak mertua pak man turun...berjalan slow, melintasi aku ngan makcik2 yang masih bersadai kat koridor..die x tau apa yang berlaku.....makcik aku ceritalah secara ringkas.....mak mertua pak man, diam jap "man tu memang baran..anak2 die...semua dah kene..direndam...***********" hah!!....aku tau die baran...tapi x sangka sampai camtu...

semua orang diam, lega skt....xde pertumpahan darah berlaku...alhamdulillah. alih2 ade dua orang india lalu, untuk kerumah pak man...berkunci...

one of the uncle, stop by kat aku ngan mak anjang aku....die tanya..apa berlaku?..rupanya dia ayah kepada lelaki india tadi.."ayoyo..masalah kecik juga ada....pasal iu aircondiioner nyer air..apa macam mau gaduh!!!"aku setuju...hal kecik..tapi mungkin dah selalu pak man kene n bersabar..hari ni, kesabaran die meletup!!boom!!!

"kita duduk satu juga...takda mau ini gaduh2...cakap baik2..sama2 salah..sama2 jaga perhubungan..."ha..sepatutnya macam tu...

bila suasana dah reda...azan maghrib lak....tiba2 bunyi siren polis....loh...apa kes??....pak man turun...si india x turun..(aku tak nampak dari tmpat aku landing)...nampak 2 org uncle tadi jer....diaorg duk bercakap2 ngan anggota polis....pastu salam2....

anak pak man yang sulung lalu, baru balik dari sekolah. dia sempat menonton babak2 tertentu...hahahaha, dia gelakkan jer apa yang berlaku.."glamer babak deng"..wakakakakaka.....

glamer??..alahai.....

pelik tapi benar.....pergaduhan antara manusia..kaum...seagama..boleh berlaku sebab perkara kecik....kerana air.....

aduhai...janganlah ikutkan baran dan amukkan hati, hidup kene selalu menghormati hak dan bertoleransi..kene lebih belajar give and take..kene saling melengkapi..bukan saling memusuhi...duduk sau bumbung..kene saling bertolak ansur...

kerana air.....

kerana airconditional.....

kerana air..air..cond!
!

3 comments:

sepigegar said...

apada...kes kecik pon nak gadoh...
klakar seyh citer ko ney...

cik chummie said...

2lah....perkara kecik pun kadang2 jadi a big issues....susah kalo x faham ni..

mizie's life said...

apelaa pak man tu...
rilex ar...
kicik punya hal jek...
lain ar klu rosak sume perabot kt umah ke...tv meletup ke...
katil runtuh ke...
hahahaha....tp ader gewd moral jgk...malay still boley bersatu...tp msti slalunya kat hal2 yg xperlu kan...ishhh cuba renung2 kan dan fikir2 kan...