Thursday, October 8, 2009

di sisi seorang aku...

hari ini..rentak hidup bertambah dengan cerita-ceritanya..
bergelumbang dengan kisah dan kejadian yang seadanya...

di sisi seorang aku...
tubuh gempal dengan lemak-lemak tepu berolek ke kanan kiri...
perjalanan dihenjut penuh usaha..
lelah dan degup jantung yang laju..
nafasnya seolah-olah pelik..
tuan aku ini..gila?
mendaki tangga2..hingga ke paras tinggi sebuah gua...

di sisi seorang aku...
banyak mata yang memandang...
pandangan pelbagai dan berbalang...
bolehkah si gemuk ini....
bolehkah si gemuk itu...

di sisi seorang aku...
lelah banjir dengan usaha dan daya..
di daki tangga-tangga gua itu..aku kuatkan semangat..
cinta itu... subur dalam jiwa luka dan suka..

di sisi seorang aku..
tubuh gempal ini, meluncur dalam amukan perasaan...
berat yang tak tertanggung....
badan yang tak terbendung...
maka..meluncurlah....
menghenyak isi punggung..meluncur dan meluncur...
akibatnya...
luka di tangan kiri...
luka seorang gemuk..

di sisi seorang aku...
melepaskan diri dengan tubuh gempal pada lubang semuat-muat diri...
si gemuk ini, menembus ruang...
seorang aku yang gemuk...

di sisi seorang aku...
merangkak..meniarap....berenang....
semuanya basah kuyup dalam harapan pengakhiran...
kepala dihentak dan terhentak batu...
selaman satu daya..dalam sungai marmar...
indah dengan gema gua...
si gemuk tetap meneruskan daya...

di sisi seorang aku...
si gemuk ini, bertemu jayanya....
akhiranya dicapai dan tercapai..
si gemuk berteriak syukur...
si gemuk aku..ada peluang merasa kembara gua tempurung..
si gemuk yang lupa upaya diri...

di sisi seorang aku...
aku luahkan apa yang terbuku..
si gemuk yang tak malu..
itulah aku...

di sisi seorang aku...
aku nyatakan apa yang ada disebalik rindu dan sayangku..
si gemuk yang tak malu...
itulah aku...

di sisi seorang aku...
aku sedih dengan apa yang aku tau...
perpisahan akan mengasingkan aku..
mengasingkan si gemuk yang tak malu iaitu aku dengan dirimu
itulah aku...
si gemuk yang tak malu..

di sisi seorang aku...
aku sangat rindu...tapi dia menyepi...
aku lah si gemuk yang menangis..
sedih dan kecewa...
itulah aku...

di sisi seorang aku..
aku sepi..
itulah aku...

No comments: