Sunday, June 14, 2009

kata aku....

emm......rasa rindu pulak hari ni, nak menonton filem2 melayu..last filem melayu yang aku tonton syurga cinta..(itupun sebab tunaikan permintaan adik bongsuku..yang nak sangat tgk wayang....dah alang2 die cuti sekolah dan datang kl, aku pun layankan jelah..bawak die n adikku sorang ag n sepupu..layan midnight kat tgv, klcc...hehe, itupun marathon 2 wayang...night in the museum 2, then baru syurga cinta)...

aku ni, bukanlah kaki wayang atau pengemar filem sangat. kalo memilih filem2..atau drama.....aku lebih sukakan filem yang ringan dan sedih2..action2 movie...atau fantasi2 yang merepek..bukan filem pilihan aku...

aku,sekali pun x pernah tgk lord of the ring...percaya x?hahahaha..entah kenapa...aku xde perasaan nak tgk. kalo semua orang gile dengan lord of the ring....aku x pernah giler...even pada novelnye pun....emmm...entahlah perasaan nak tgk tu xde...

mungkin....aku x suka filem2 fantasi dan "berat"....aku sukakan sesuatu yang ringan dan touching..kalo fantasi..aku suke enchanted...kalo musical...aku suka hairspray...kalo filem melayu..aku paling suka sepi...kalo filem indon..aku suke ayat-ayat cinta..kalo filem hollywood...aku suke shopaholic...novel die pun!!..kalo animation..aku suke wall E....n of course upin n ipin....x sabar nak tunggu, upin n ipin angkasa!..kalo teater...of cos aku suke p.ramlee the musical...

emmm...aku ni, x boleh nak komen banyak sangat pasal filem..sebab aku bukan filmholic...hahahaha..aku mungkin akan menjadi bias atas setiap statement yang akan aku nyatakan...

namun..sebagai penonton.....aku rasa, x salah nak luahkan beberapa pendapat....hehehe..pendapat yang denial atau yang firm...hohohoho

emmm....dari dulu..since form 1, aku suke sangat ngan film2 atau drama2 jepun...n cina...cinderella tokyo....the good old days..antara drama yang aku suka...

since form 1 sampai skang ni....dah umur 26 tahun ni..aku masih sukakan citer2 jepun n korea....dah kurang lak tgk citer cina...tapi citer taiwan..ade a few yang aku layan...

bagi aku, citer diaorg lebih hidup dan lebih logik..bukan "drama" semata2...

contohnya..drama jepun 1 litre of tears...emmm..maybe ianya lebih "dramatik" sebab heroinnyer cun...tapi sebab ianya kisah benar dan di"komersialkan" dengan elok...dengan kemas..tanpa mematikan elemen asal dan asas...ianya sangat menyentuh perasaan...pemilihan script...starring yang baik....memang memainkan peranan penting....

lontaran vokal..intonasi pada setiap script yang dilakonkan...akan mendatangkan kesan yang besar kepada penonton...ayat biar simple...jelas dan dekat di hati...macam filem sepi.....berbunga...tapi jelas pada maksudnya..cerita jiwang..x semestinya perlukan 120% ayat2 jiwang....

bagi aku..semuanya kene "bermasyarakat"...berwarisan dan berketamadunan...kalo melakonkan watak dan dunia melayu...lakonkan melayu yang sebenarnya..bukan melayoxico...(melayu+mexico)...kalo melayu...biarlah jadi melayu-muar..melayu-kelantan..melayu-perlis..yang penting.,.ia nya melayu...

biarpun ianya menjadi sensitif atau akan menciptakan "fenemone"...tapi hakikat sebenar yang perlu dipertontonkan..jangan mem"plastik"kan kenyataan....kalo melayu kampung...xkan rambut perang2....bulu mata macam unta...mascara tebal....(bagi watak gadis kampung yang naif..gadis2 kampung sekarang pun dah ramai yang terlebih key ell...)hahaha...

kalo seorang executive....mestikah menjadi melayuxico..make up tebal...seksi..sampai nampak semuanya....gedik????

pemilihan watak..pemilihan costum..make up..semua tu penting..sebab secara langsung...memberi kesan pada mood penonton. dalam ghairah nak mencipta nama pun..artis x perlu..."kontroversi murah..." dengan menjaja..maruah dan kredibiliti sendiri...wak lu!...

emmm....setting lak....kenalah lebih natural dan lebih harmoni....lighting effect..kesan sampingan apa2pun..(aku x tau sangat filem)...kene lebih bland to the set...jangan terlalu nak nampak advance...hebat..terus lupakan unsur2 alam yang sebenarnya sangat membantu dan menguntungkan..

tolonglah..jangan dibuat cerita yang 100% hanya untuk mempopularkan lagi pelakon2 yang kononnya popular...buatlah cerita yang ada mesej dan punya niat yang baik...

jangan hanya buat duit..tapi x ikhlas dengan kerja yang akan dihasilkan....

x salahkan..beramal melalui filem..tazkirah ni....muhasabah diri ni..x semestinya hanya dpertontonkan melalui al-kuliyyah....ar-rayyan..semata2...thru jangan tidur lagi pun boleh kan....

hehehehehe.....banyak ag idea di kepala sebenarnya....

nantilah...kita sambung ag...

1 comment:

Anonymous said...

awak rajin menulis kan, saya boleh terbuai jap dengan tulisan awak tu

cuma kekadang sebab nak kejar masa, tak sempat baca semua entry coz panjang2 sangat, ahaks

salam ukhuwah dik...keep on blogging