Tuesday, June 30, 2009

di rumah ayah bonda.....aktivitiku...

salam...aduhai dah lama betul x menulis di sini..lately, busy ngan tanggungjawab sosial dan tanggungjawab keluarga..sehingga mengabaikan sedikit sebanyak tuntutan dan tanggungjawab diri sendiri...

kewajipan ilahi..alhamdulillah....masih mampu dilunaskan tanpa culas..tekadku...dah 26 tahun ni..tak nak lagi.."bocor"2 solat...puasa....dan macam2.....bocor atas sebab-sebab tertentu, itu x boleh lah nak dielakkan..

aku ngan adik2....(yelah dah seminggu di rumah...)dah berpakat...nak abiskan seberapa banyak surah yang termampu..n berpuasa sunat!..sunat bulan rejab....sehari habiskan sepuluh helai quran...selepas solat maghrib..insyaallah..

ada masa..aku belek2 gak lah..buku2 yang ada..hehehe..tanggungjawab belajar tetap dan masih perlu diteruskan..dateline dan target kene diusahakan gak..mencapai bintang...xkan nak guna 2 anak tangga...so....banyaklah tangga-tangga dan menara-menara yang perlu didaki dan dibina...membina kekuatan diri dan disiplin yang tinggi..itulah yang susah dan sangat susah....

susahkan.....

berada jauh diperantauan...membawa diri dan membentuk pribadi sendiri...tanpa kelibat dan omelan mak ayah..hahaha..memang kadang2 menghanyutkan....tapi AWAS!!..bukan hanyut hingga lupa jati diri, agama dan bangsa...hanyut dengan dunia indah bersosial dan rewang2 yang sihat...asah bakat menyanyi..melepak menghabiskan detik dan saat2 hidup...hahahaha.....main2..dan main2...

dah alang2 duk belek2 buku tumbuhan ubatan malaysia....adalah a few herba-herba yang termaktub dalam buku ni,,mengilhamkan pantun2 yang indah dan a few mentera yang ada..(jangan disalah guna ek..hanya untuk berkongsi ilmu..jangan ada yang cuba2...takut jadi lain lak)....insyaallah..one fine day..aku akan kongsi a few petua yang aku baca,belajar dan dapat sepanjang kajian dan bacaanku....

mentera atau jampi masyarakat iban..

mentera pelandai(pungga 1989)

ko jako padu seduai pempan
sigi kelatai seduai mumban
ayan karan batu kerangan
ujan sebulan-bulan
besai ai ampoh emperan
rapat apat naban ka dan
tumbang menaung ka rian..


ha...faham x?...aku pun x faham...hehehe, ni terjemahannya...

seperti ata padu dan pempan
memang kelatai dengan mumban
sekali kemarau satu bulan
terdedah batu-batu di sungai
hujan satu bulan
besar air menatupi tebing
air kuat menghanyut semua ranting
menuang(sejenis pokok) tumbang
hingga menumbangkan durian....


hahahahahaha..sebenarnya, mentera ni pasal buah durian atau durio zibethinus

lagi...pasal buah durian dan pantunnya....(entry kali ni, kita cakap pasal buah durian jelah ek...sebab musim dorian....teringatlak lagu mr.os...."bile musim dorian...ramai sedara mara....bile nok menebas..seekor x nampak muka..."hehehe...betul ke..sorry ah, lirik lintang pukang....)

ke hulu memotong pagar
jangan terpotong batang durian
cari guru tempat belajar
supaya jangan sesal kemudian..


betul tu..jangan di cari yang tak tentu hala..kang jadi ajaran sesat..yang mengaku nabi..yang berkiblatkan macam2...yang bersolatkan niat semata...


buah durian dari hulu
pokoknya banyak di kebun cik Amin
tak tahukah tuan semenjak dahulu
dalam gula racun bermain...



yang ni,mengikut kefahaman kami...diabetis....kencing manis...gula kan best...tapi kalo terlebih dos..alahai...semua potong..kaki luka..tak sembuh2...hingga buruk..lalu POTONG!!


daun durian jatuh tercampak
lopak lopak isi selasih
tujuh tahun dilambung ombak
tiada kulupa hati yang kasih...

alahai..puitis nyer...manalah nak diusir cinta yang lalu..bertahun menyemai benih kasih sayang...bersama meredah onak dan cabaran..bertahun menyulam rindu...takkan semudah itu nak dilupakan seseorang yang bernama kekasih...
alamak!!..terlebey sudah!!

k lah......semua coretan di atas....aku ukirkan di saat2 aku melepaskan lelah..tgk tv cinta gila..cinta indah....sambil meniarap di depan TV...huh....layanz...

see ya....

selamat beramal....

aku sayang semua yang sayangkan aku!!...chox2....^_*

2 comments:

ijad said...

belajar jampi ya...

Norliza said...

hehe..tgh berjampi eh..nk bersosial blh je, tp orng kate jgn lebih2..hehe..anyway good luck 4 everything!!chox2...;D