Friday, October 10, 2008

mencari yang benar itu pasti...


salam....

alhamdulillah, syukur kepada Allah Ya Rabbi..diberikan kekuatan jasad dan akal fikiran untuk terus menulis di blog ini. rasanya dah terlalu lama tidak menyatakan sesuatu yang datang dari akal cetek dan pemikiran umum orang seperti aku. ilmu hanya sebesar huma..amal hanya sekecil zarah...

aku hanya insan biasa yang penuh khilaf dan salahnya. semoga Allah tetap memberikan hidayah buat manusia biasa seperti aku. mencari islam di jiwa...menegakkan amal di jiwa..menetapkan iman di hati. semoga dipermudahkan jalan untuk aku...mencari kewujudan diri untuk lebih punya keyakinan dan kepercayaan diri...amin..

lewat perjalanan manusia yang masih dalam perjalanan ini, aku menemui pelbagai kisah dan keajaiban yang datang dengan izinnya..memperdebatkan apa yang sering bertelingkah di jiwa?..membantu aku bangkit dari lena dan angan panjang..menarik dan membantu aku berjalan di landasan yang nyata dan ada hujungnya. manusia seperti aku yang sering terbang dalam jiwa seorang yang sering alpa..sering terkapai mencari huluran tangan yang membawa keikhlasan..sabar dan ikhlas adalah kunci jiwa yang amat disanjung...ujian itu pencabar kesabaran jiwa...ikhlas itu menuntut seluruh kisah dalam jiwa....sejujurnya..mampukah mengikhlaskan diri dalam arus tekanan hidup ini...

hanya yang merasa akan memehami getir jiwa. wallahualam...

sepanjang menuntut di bumi indah UIA..mencari ilmu dunia..mengali ilmu akhirat, aku masih terkesima..manakah arah hidup yang sebenar?siapakan pembimbing dan pemimpin..aku masih merasakan sendiri..masih mencari keinginan hati itu sendiri. cuba untuk mencari dengan memulakan yang baru untuk mencipta yang baru..tetapi, mungkin usaha itu hanya sekerat jalan..maka lumpuhlah keinginan jiwa....tidak ada yang membantu...ada..alhamdulillah ada..ada yang masih bersama-sama mencari..ada yang masih tercari-cari..bersama mengemudi arah untuk mencari jalan yang pasti

susah kah?entahlah..niat yang baik...insyaallah, Allah akan permudahkan jalan..mungkin hati masih kotor..mungkin hati masih sangsi, maka perjuangan untuk mencari Nur-Mu Ya Rabb...amat getir sekali....aduhai hati..sabar dan ikhlaslah...bukan mudah mencari zat-zat rahsia yang tersembunyi....kau berilah aku kekuatan...agar aku dapat lari terus dari pandangan majazi..moga.....aku akhirnya berjaya merubah segala..kasih semalam menjadi esok..dan bertambah kasih sayang dan ikhlasnya aku mencari redhaMu dan agamaku...

biarlah aku terpaksa mengadaikan seluruh jiwaku demi menegakkan agamaku..
biarlah aku terpaksa mengadaikan nyawaku...demi menjaga imanku..
Ya Allah..berikanlah aku keredhaan dalam mencari Nur dan Hidayahmu..
berikanlah aku titisan rahmat untuk menetapkan perjalanan hati....

asmaraku dihambat suci.....
pintalan dari awana putih..
membuahkan titisan rahmat..
menyuburkan mawar yang layu....

adakah aku secekal rabiatul adawiyah..mengabdikan diri....mencari dan mengamalkan agamaMU...

bantulah aku Ya Allah..mencari jalan pengabadian yang abadi....aku mohon..

No comments: