Thursday, January 15, 2009

hanazakari no kimitachi e (intro)

for you in full blossom..

kecintaan aku pada dunia drama jepun dan korea..menginjak pada kekuatan mesej atau dakwah dunia industri drama dan perfileman taiwan, membuahkan cinta yang tiada perinya pada keindahan dan buah fikiran manga-manga jepun. yang akhirnya menjadi antara koleksi peribadi kesayangan.....membilah hari dewasa, saat-saat hidup perlukan inspirasi dan pengalaman, kisah-kisah masyarakat yang dipaparkan lewat plot-plot yang ringkas hatta berat, aku sentiasa di motivasikan untuk lebih berfikir dan menjadi pemikir. bukan aku menidakkan dan menyangkal kualiti produk dalam negara sendiri. tetapi, hakikatnya masih tercari antipati yang sesuai, yang lebih dekat dengan jiwa, dengan agama, dengan perpaduan yang nyatanya, hampir 90% lebih menjurus kepada nilai komersial dan pulangan juta-juta yang papa dengan dakwah untuk mentarbiah ummah. di mana silapnya industri kita?wah..wah....maafkan aku andai ianya terlalu kasar dan lebih bersifat peribadi.

aku bukan pengemar filem2 bollywood, bukan pengemar filem2 hollywood, bukan pengemar filem2 malaywood...aku hanya manusia biasa yang lebih sukakan sesuatu yang benar-benar "hidup"

bagi aku...manifestsi dan imaginasi filem2 atau drama2 series korea, jepun dan taiwan, ianya hidup dalam kontek "khayalan" dan Daydreaming semua orang. bukan aku tidak menidakkan sebarang kekurangan...namapun penghasilan sebuah karya manusia..kita tak sempurna....cuma kita perlu mencari satu elemen yang boleh membuatkan pada zahirnya, ianya sempurna. aku sukakan cerita-cerita rashid sibir, along kamalaudin,yasmin ahmad, afdlin shauki,bade haji azmi, suhaimi baba, khabir bahtia...hatta mamat khalid..even pengarah berkaliber seperti azizi 'chunk', yusri kru, yang memberi dunia dan dimensi baru warna filem malaysia. aku tabik pada kesungguhan..pada keazamaan yang cuba di tonjolkan....

mereka bagi aku memperjuangkan filem dengan mesej hidup untuk menjadi inspirasi terbaik kepada setiap manusia. memperjuangkan kisah-kisah masyarakat dalam bentuk yang pelbagai...dakwah berkesan yang ringkas tetapi penuh isi. itulah yang perlu diperhebahkan dan di gali-gali dan terus digali....filem bukan hanya bergantung kepada ke'diva'an atau ke'primadona'an seseorang pelakon, tetapi perlu bergantung pada kekuatan intipati mesej yang cuba dikongsi dan disampaikan. harapkan keglamoran....tolonglah...x kan sampai ke puncak perginya!!..cewah..sekali lagi aku menulis ngan sesuka hati aku.

aku sebenarnya, bukan layak untuk mengomen atau mengulas tentang filem ini, sebab aku bukan mahir atau berilmu tentang filem...cuma, aku sebagai pemerhati bebas, hanya ingin bersuara menyampaikan amanat dan impian di hati...berkongsi walau sepotong ayat itu sudah berupa ilmu....dan tinggi darjatnya orang yang menyampaikan ilmu.maka, adalah lebih bermutu dan berkualitinya sesuatu filem yang memakan bergulung2 role dan tape itu, penuh dengan ilmu dan panduan. filem2 atau drama2 kemanusian ini, bukan TV pendidikan khas...tapi TV pendidikan informal yang bergerak mengikut masa, kemajuan dan kehidupan. ianya perlu releven, perlu tegas dan perlu lebih bertanggungjawab...

emm..kembali ke tujuan sebenar penulisan entry ini. aku sebenarnya, ingin berkongsi ngan kawan-kawan semua, manga jepun yang baru aku download dripada internet. INsyallah, kalo after this GEMPAQ (pengedar utama, manga2 koleksi aku) menerbitkan manga ini, aku akan beli as usual. manga ini, telah diadaptasikan kedalam bentuk drama series(jepun dan taiwan)....yang bagi aku, isinya simple tetapi bermesej. seperti kebanyakkan drama korea, jepun dan taiwan yang aku tgk. message nye x lari dr sudut kemanusia, kekeluargaan, persahabatan dan ke..macam-macam ade.aku ingin berkongsi dengan kawan-kawan plot demi plot manga hanakimi ini...dengan harapan, kawan2 kawan semua terhibur dan bersama-sama mendapat panduan-amin

(manalah tau, one fine day, azizi 'chunk', boleh ambik sedikit plot manga ini dijadikan drama series, seperti attention please(jepun)=awan dania...hehehehehe)

MAAF-NANTI AKU UPLOAD IMAGES MANGGA NI-ADE SERVER PROBLEMS...SO SORRY, INSYAALLAH, NANTI AKU UPLOAD, BILA KEADAAN MENGIZINKAN,AMIN.

No comments: