Sunday, January 18, 2009

tubuh seharum kasturi...

dalam kitab Al-Akhlaq Al-Islamiyyah lin Nasyi'in, ada sebuah kisah yang indah menggetarkan jiwa. kisah ini terjadi di tanah Syam. kisah yang banyak disebut dari mulut ke mulut sampai abad ini.

ini adalah kisah ketaqwaan seorang pemuda yang bekerja sebagai penjual kain keliling. ia berkeliling dari satu daerah ke daerah, dari satu kawasan ke kawasan yang lain, dari lorong ke lorong, dari rumah ke rumah. ia berkeliling sambil memikul kain dagangannya. akhirnya masyarakat sekeliling mengenalinya sebagai Si Penjual Kain Keliling.

pemuda ini adalah seorang pemuda yang gagah, berkulit putih dan pastinya mempunyai raut wajah yang tampan.malah dia seorang yang sangat ramah dan berbudi bahasa. sesiapa jua akan tertarik dengan keluhuran budi pekerti dan akhlaknya yang baik.

pada suatu hari, sedang pemuda ini menjalankan rutin harianya, berkeliling menjual kain, dia dipanggil oleh seorang wanita. wanita itu menjemputnya masuk ke sebuah rumah mewah dan mengunci rumah tersebut sejurus selepas pemuda itu masuk. dia sangat terpesona dengan ketampanan pemuda si penjual kain itu. sudah lama wanita tersebut tergila-gilakan si pemuda.

"wahai pemuda tampan,sebenarnya aku memanggilmu bukan untuk membeli barang daganganmu, tapi semata-mata kerana aku sangat menyintaimu. selama ini, aku tergila-gilakan ketampananmu...".

wanita itu merayu dan terus merayu.dia memujuk pemuda tampan itu untuk melakukan zina.keengganan pemuda itu semakin membuak-buakkan perasaan marahnya....dia terus merayu. dengan keimanan yang tinggi, pemuda itu tetap bertegas dengan pendiriannya untuk tidak melakukan zina bersama perempuan tersebut. dia ingatkan seksaan dan murka Allah...

penolakkan pemuda itu yang berkali-kali, mengundang murka si wanita yang sudah tenggelam dengan asukan syaitan itu, lalu dia mengancam untuk memfitnah pemuda tersebut. dia tekad untuk menjerit.

"jika kamu tidak menurut perintah dan kemahuanku..aku akan menjerit sekuat-kuatnya.aku akan mengatakan kau menceroboh masuk ke rumah ku dan ingin memperkosa aku!!.mereka pasti percaya!!dan kau akan binasa..dan akan digantung hidup-hidup!!"

pemuda itu mencari akal, dia tidak akan sesekali melakukan maksiat, malah dia tidak mahu nama dan maruahnya tercalar.tindakan nekad, harus dilawan dengan tindakan yang nekad jugak, cetus suara hatinya.

sambil tersenyum, dia berkata:

"Baiklah,bolehkah aku mandi dahulu, untuk membersihkan diriku.lihatlah tubuhku ni penuh dengan peluh, dan bau yang kurang enak.."

"Ooo..sudah tentu aduhai kekasihku...."dengan nada gembira wanita itu berkata.

si pemuda, meluru ke bilik air. kata-katanya tadi hanya sebagai helah untuk menyelamatkan diri.dia terus berfikir...dia tidak mahu jatuh ke dalam kencah maksiat. Sabda Rasulullah SAW "Tak ada seorang lelaki dan wanita yang berduaan, kecuali yang ada ketiga adalah syaitan"..astagfirullah!!!

ia pasrah kepada Allah. Ya Allah, apa yang mesti aku lakukan?Berilah hambaMU petunjuk Ya Allah..

"Aku tahu, di antara golongan yang akan mendapatkan naungan pada hari tidak ada naungan lagi di hari kiamat adalah seorang pemuda yang diajak berzina oleh seorang perempuan cantik dan berkedudukan, lalu is mengatakan: sesungguhnya aku takut pada Allah!!.aku juga tahu bahawa orang yang meninggalkan sesuatu kerana takut pada Allah, maka Allah akan mengantikannya dengan yang lebih baik. Tidak sedikit orang yang menurutkan nafsunya, maka ia akan membawa penyesalan sampai akhir hayatnya. jika aku lakukan maksiat ini, Allah akan menhilangkan cahaya dan kenikmatan dari hatiku. Duhai Tuhan, tidak!!tidak sesekali aku tidak akan lakukannya!!tapi apa yang boleh aku buat?"

terjun daripada tingkap?gumam pemuda itu sendiri. terlalu kukuh dan kuat binaan tingkap tersebut.lalu?

ya..melumurkan tubuhku dengan kotoran!!!ya..dengan najisku..supaya wanita itu jijik melihatku...ya....najisku!!

pemuda itu lalu berak dan melumurkan najisnya pada seluruh tubuhnya, seluruh rambut, mukanya, dadanya,tangannya dan semua anggota tubuhnya. ia sendiri merasa mual dan termuntah, tapi si pemuda tetap meneruskan....sambil menangis dia berkata: Ya Allah, Ya Rabbi,kerana rasa takutku padaMU,,,aku melakukan ini!maka gantikanlah untukku yang lebih baik.."

sebaik sahaja dia keluar..wanita itu terkejut dan menjerit.dia jijik melihat pemuda itu....lalu menghalaunya keluar..."keluar kau orang gila...keluar!!!"

dengan berpura-pura gila, pemuda itu keluar daripada rumah wanita tersebut, mencari jalan sunyi untuk pulang ke rumahnya. dia bimbangkan fitnah pada dirinya andai dia dilihat orang dalam keadaan sebegitu.

sesampainya dia di rumah, terus dia mandi dan membersihkan diri. ketika ia keluar daripada bilik mandi,Allah Subhanahu wa Ta'ala menunjukkan kekuasaanNYa. Allah menjadikan bau harum yang luar biasa memancar dari seluruh pori-pori tubuhnya. bau yang boleh dicium dari jarak beberapa meter. akhirnya, dia dikenali sebagai Al-Miski atau orang yang seharum kasturi.

sehingga ke hari ni, di tanah Syam, disebuah perkuburan, abadinya sekujur jasad bernisankan Al-Miski..

(di olah dan dipetik daripada novel: di atas sejadah cinta, Habiburrahman El Shirazy)

wallahualam..

No comments: