Sunday, January 18, 2009

kronologi kepungan dan serangan ke atas GAZA!!

masyarakat yang tidak berdosa dibunuh...kematian hampir setiap hari...keperluan kesihatan tahap kritikal...

28 September 2000

apa yang berlaku ke atas Gaza sekarang ini adalah siri kezaliman rejim Zionis yang telah bermula pada 28 September 2000 apabila kerajaan penjajah Zionis mengisytiharkan wajib melaksanakan sekatan ke atas Gaza. bagi merealisikan rancangan tersebut, penjajah zionis telah menutup sempadan perhubungan antara Gaza dengan Tebing Barat sepenuhnya. pihak Zionis juga menyekat pemberian wang cukai yang merupakan hak kerajaan Palestin. bagi menyempurnakan lagi sekatan, Zionis telah meruntuhkan pelabuhan Gaza selepas sebulan sahaja intifadah dilancarkan sebagaimana memusnahkan lapangan terbang antarabangsa Gaza pada bulan Disember 2001.

11 September 2005

Zionis telah keluar dari Gaza pada 11 Setember 2005 namun keadaan Gaza tidak berubah bahkan sempadan-sempadannya terus ditutup. sekatan ke atas Gaza semakin hebat dan meruncing bermula pada awal tahun 2006. pada masa itu, pihak penjajah Zionis telah bertindak memperkuatkan sekatan ke atas Gaza dengan meyekat kemasukan pekerja rakyat Palestin ke kawasan jajahan Zionis, mengurangkan waktu operasi sempadan dan menambahkan lagi waktu penutupannya. tekanan-tekanan tersebut membawa kepada peningkatan nisbah pengangguran di Gaza sebanyak 50% dan nisbah penduduk yang hidup dibawah paras kefakiran sebanyak 65%.

15 Jun 2007

pihak pengurusan Amerika dan Presiden Palestin Mahmoud Abbas bersepakat dan bersetuju merancangkan satu tindakan untuk menjatuhkan kerajaan HAMAS di Gaza. antara plan tindakan yang telah disepakati kedua-dua pihak ialah menghapuskan kerajaan campuran dan mengumumkan darurat, memisahkan Gaza dengan Tebing Barat, memberikan cukai kepada Abbas yang akan digunakannya untuk membangunkan Tebing Barat supaya rakyat Palestin di Gaza merasai keadaan mereka semakin teruk dibawah penguasaan HAMAS.satu tindakan yang boleh membawa rakyat Palestin menentang HAMAS dan belot terhadapnya.

Zionis membuat sekatan keseluruhan ke atas Gaza. Zionis bertindak menutup semua sempadan yang menghubungi Gaza. Tindakan ini merupakan satu usaha menghukum penduduk Gaza yang berjumlah lebih kurang 1.5 juta orang dan siri membalas dendam Zionis yang berterusan ke atas rakyat Palestin.

23 Februari 2008

hari gabungan sedunia menghapuskan sekatan ke atas Gaza. pihak penjajah telah menyekat barangan bernilai 150 juta dollar disamping mengenakan denda terhadap para peniaga. banyak projek-projek yang terpaksa dihentikan di Gaza dengan anggaran kerugian lebih kurang 350 juta dollar. awal 2008 menyaksikan siri pembunuhan berterusan oleh rejim Zionis. dalam tempoh 3 bulan (Jan-Mac 2008) seramai 300 orang rakyat Palestin gugur syahid. 112 daripadanya adalah dari Gaza.

19 Jun 2008

bermula gencatan senjata. pihak Zionis bersetuju menghentikan semua bentuk serangan ketenteraan di Gaza selama 6 bulan mengikut yang disepakati oleh pihak Palestin yang bermesyuarat di Kaherah

18 Disember 2008

pemimpin HAMAS mengumumkan tamatnya gencatan senjata. keesokkan harinya bermula serangan rejim Zionis ke atas Gaza.

27 Disember 2008

Israel melancarkan serangan udara yang membunuh 229 penduduk Gaza

28 Disember 2008

serangan udara Israel memusnahkan bangunan makmal di Universiti Islam Gaza.

1 Januari 2009

serangan bom Israel membunuh pemimpin kanan HAMAS, Nizar Rayan di Jabalia, Gaza.

2 Januari 2009

serangan uadara ke atas masjid menyebabkan 11 orang rakyat Palestin syahid

4 Januari 2009

lima orang awam Palestin syahid apabila terkena bedilan meriam Israell. sehingga kini angka syahid 524 nyawa, 120 kanank-kanak dan 50 wanita. jumlah yang tercedera pula melibatkan seramai 2500 orang yang tidak berdosa. sekatan di pintu sempadan Mesir-Rafah, menyebabkan bantuan makin sukar disalurkan dan menambahkan lagi kepayahan penduduk Gaza.

7 Januari 2009

jumlah angka syahid bertambah kepada 635 orang dan tercedera seramai 2900 orang. perkhidmatan ambulan hampir lumpuh disebabkan peningkatan operasi ketenteraan di Gaza. hospital-hospital telah kehabisan vaksin dan bekalan darah. sekurang-kurangnya dua buah hospital kehabisan bahan api untuk menghidupkan generator elektrik. bekalan air bersih juga semakin berkurangan kerana banyak telaga musnah dibedil rejim Zionis.

aduhai....sahabat-sahabat seIslam...jihadkan lah diri dengan kemampuan yang ada..kemampuan yang terbela....berdoalah untuk kesejahteraan ikhwan-ikhwan di Gaza....bantulah mereka dengan keimanan kepada ALLAH SWT...

"Mereka itulah orang-orang yang tiada beriman dan melarang kamu memasuki Masjid suci (Masjidil Haram) dan menhalangi hadnya sampai ke tempatnya. dan kalau tiada kerana beberapa orang lelaki dan perempuan yang beriman, yang tiada kamu ketahui sehingga mereka kamu injak, kerana itu kamu mendapat dosa dengan tiada diketahui(tentu kamu diizinkan bertempur) tetapi ditahanNya tangan kamu, kerana Allah hendak memasukkan kedalam rahmatNya siapa yang dikehendakiNya. kalau kiranya mereka terpisah, sudah tentu orang-orang yang tiada beriman di antara mereka akan kami seksa dengan seksaan yang pedih"

"Ketika timbul dalam hati orang-orag yang tiada beriman itu, perasaan kebencian (kesombongan) masa jahiliyyah, Allah menurunkan ketenanganNya kepada rasulNya dan kepada orang-orang yang beriman dan menetapkan kalimat taqwa(memelihara diri dari kejahatan) untuk mereka, dan mereka lebih berhak dan patut untuk itu. dan Allah itu Maha mengetahui segala sesuatu"

"Sesugguhnya Allah membuktikan kepada rasulNya kebenaran mimpi, bahawa kamu akan memasuki Masjid suci, jika Allah mengkehendaki dengan perasaan tenteram, bercukur dan bergunting rambut, kamu tiada merasa ketakutan, Allah mengetahui apa yang belum kamu ketahui dan diberikanNya disamping itu kemenangan yang sudah dekat waktunya"

(Al-Fath:25-27)

ayuhlah sahabat...sahabat.....dengan kudrat dan ruang yang ada..basahkan bibir dan kuatkan hati kita untuk terus berdoa..dan berdoa...hanya ini yang termampu kita zahirkan...sedekahkan doa dan wang riggit...

Tetapi jika upaya ini pun kandas, hanya ada dua hal yang tidak boleh ditinggalkan sama sekali, yakni
1- Menyisihkan sebagian harta untuk membantu meringankan beban rakyat Palestina, ataupun membantu pembiayaan jihad di bumi Palestina.
2- Selain itu kaum muslimin harus menyisipkan do’a yang baik untuk kemenangan kaum muslimin dan kehancuran Israel,disela-sela do’a yang ia lantunkan kepada Allah.

Prinsipnya, do’a kita untuk kemenangan palestina tidak boleh kering dari bibir kita.

hayya..hayya...bil jihad......hayya bil jihad..jihad fisabilillah....Allah hu Akhbar!!!......Allah hu Akhbar!!!

No comments: