Tuesday, October 5, 2010

bila hati yang menulis.....

hehehehehehe...sambil2 mencari mood untuk memulakan dan menyiapkan segala tugasan yang menanti...aku mencari sedikit ruang..membaca kembali segala coretan yang pernah aku tarikan didada blog sendiri....hehehehehe..ada sejarah yang kembali terungkai dan ada tangis yang sedikit terdetik di hati dan di dada....

terurai kembali segala yang tersimpan dan tersimpul dalam diri..nyata.aku tak pernah lelah menulis tentang diri...dan hakikatnya..semua yang aku taipkan..itu sejujurnya dari apa yang terlintas di hati dan akal fikiran..hingga akhirnya aku sedar...

aku sangat2 jiwang orangnya...hahahahahaha...perasaan romantis selalu mengatasi cerdik akal berbicara..entah macamana...ada jer idea untuk menjadi puitis dan kritis..hehehehe....

mungkinkah kerana..aku sering menulis apa yang terjadi dalam diri..dan apa yang hati aku berkata....prolog..monolog dan epilog...

mungkin jelas....apa yang aku karangkan...itulah apa yang aku ingin sampaikan...terus dari hati....

tak semena2 malu sendiri..bila ada coretan hati yang nyata aku tidak selindungkan..hingga mungkin boleh mendatangkan fitnah dan memalukan diri sendiri.....itulah menulis semahunya..tanpa pernah kembali menoleh kebelakang...

bahana cinta membuatkan aku lebih terbuka dalam menguraikan apa sahaja yang ada di pundak jiwa..tak pernah sedalamnya berfikir serius..apa natijahnya..kerana..kadang2 memang bermaksud untuk dia tahu dan mereka2 tahu....

emmm...kembali mengingati apa yang telah dibincangkan lewat tengahari tadi..saat menikmati hidangan...soal jodoh....gosip dan skandal....

itu semua mengganggu fikiran dan meracau hati aku...

aku ambik pot..aku ambik serius...sebab, AKU TAK NAK fitnah terus membelenggu dan menular dalam diri dan dikalangan teman2....susah menjaga diri n maruah seorang perempuan n anak dara...n nyata..seorang perempuan yang masih single yang sepatutnya sudah mampu n boleh berkahwin..BENAR..perkahwinan...menjadi kunci utama melenyapkan dan menutup segala fitnah...

bukan aku tak pernah fikirkan secara mendalam...secara serius berkenaan dengan perkahwinan atau mencari seorang pasangan......bukan aku tak usahakan...secara fizikal..jelas aku buat donno...secara hati,,,hanya Allah sahaja yang tahu..betapa aku panjatkan doa untuk mendapat jodoh yang sebaiknya untuk aku yang serba kekurangan...

aku pemalu....?hehehehehe..entahlah...cuma mungkin, aku jenis yang agak hilang arah bila nak memulakan perhubungan dengan seseorang yang aku mahu serius..tapi adakah orangnya....?ADA!....tapi..xpe lah......aku x daya nak meneruskannya.....~sedih!...

bila aku fikir dan renungkna kembali......siapakah aku?dalam hidup apa yang aku cari...?aku sendiri tak pernah puas dengan apa yang aku ada...takbur dan tak bersyukurnya menjadi seorang aku.....aku selalu melihat diri..sebagai satu objek yang tak pernah dilihat dan dipandang orang...aku meletakkan diriku jauh hingga aku sendiri kadang2 lemas dengan apa yang diri aku ada.....

aku tak pernah ada seinci keyakinan untuk menghadapi kenyataan..terutama sekali dengan apa yang melibatkan perasaan..aku tak boleh menidakkan cemburu...melenyapkan resah..bila melihat kebahagiaan dan cinta mereka2 yang nyata tulus n ikhlas....aku kah yang bersalah dalam meletak nilai diri dan menilai seseorang....

bila aku fikirkan pasal diri aku...
aku tak mampu menjawab seadanya...
bila aku fikirkan pasal diri aku...
aku selalu rasa diriku tiada....

bila aku melangkah dengan apa yang aku ada...
dengan diri..dengan rasa dan cinta manusia....
aku selalu rasa manusia memandangkan ku hina...
siapakah si gemuk itu~mereng!....
nampak busuk!..
nampak comot...!
nampak entah apa2....
eeeiiuuu.....

itulah yang sering aku rasa..
pandangan orang memandang aku..sebagai aku...
aku selalu merasakan diri ini..bahan ejekan dan kejian...
menjadi aku satu bebanan untuk orang yang rasakan..aku membebankan...

aku melihat diri dalam dimensi yang sangat aku faham...
sampai bila aku harus rasa kecil..sedangkan aku seorang yang besar..
sampai bila aku harus memencil diri...sedangkan aku seorang yang tegas!
sampai bila aku akan terus bertahan dengan apa yang aku rasa.....
sampai akhirnya..sampai sini...sampai mati!...

entahlah...aku melihat diri ini..tiada ruang dan peluang...
selalu terlepas peluang....
sebab tak pernah berani untuk mengintai peluang dna ruang...
bimbang....risau....dan segalanya.....

menjadi diri aku...aku melihat segala kekurangan yang jelas dan nyata..
menjadi diri aku...sebenarnya..banyak tangis dari tawa..
menjadi diri aku..sebenarnya..banyak takut dari berani...
menjadi diri aku...sebenarnya..banyak duka dari suka...

......................................................................................

No comments: