Monday, October 4, 2010

diam...

waktu aku langkahkan kaki..
menuju semak laluan yang mengusut di depan...
aku terpandang ada kesan jejak di antara dua langkahku...
siapakah yang mendahului ku menyusur denai ini...
buntu...

setahu ku..hanya aku yang sering berkeluh kesah disini...
setahu ku..hanya aku yang sering bermenung di puncak rimba ini...
setahu ku..hanya aku yang sering berdiam di bawah teduhan hijau daun ini...

siapakah yang menceroboh ruang damaiku....
perasaan sedih mula menguasai....
hiba dan sayu menggila.....
entah untuk apa....
dan kepada siapa.....

sedih mengenangkan ruang damai yang tercemar...
aku dah tak punya apa......
disisi ruang ini...ada insan lain yang mula menceroboh..
siapakah insan itu...
mencuit pertanyaan dan membuahkan persoalan..
siapa dia yang tahu diamku disini...

aku teruskan langkahku..
sebaik mungkin kudiamkan hening......
menjejak misteri langkah hadapan.....

dari samar disebalik rimbunan lalang yang membusut...
aku melihat sesusuk tubuh kaku..
duduk bersandar pada pohon ceri yang sering menjadi naungan senduku....
siapa dia....?
bagaimana dia tahu lembah keramat ini.......?
huish....perasaan marah mula menular.....
untuk apa dia datang mengganggu damaiku...
untuk apa die cerobohi alam diamku....

ku intai gerak tubuh yang masih dia bersandar....
dia masih diam tidak bergerak...
lama aku perhatikan riak....
jelas...tiada satu pun pergerakan.....
eh...masih hidup kah..atau apakah yang sedang berlaku...?

persoalan itu menerjah ruang akal fikiran...
membentuk persoalan yang tiada jawapan..

perlukah aku mampir kedepan dan bertanya.......
khabar?
eh...sedangkan tadi aku sendiri yang membenci si empunya tubuh..
kini memberat risau..
aneh betul perasaan yang wujud......
marah....risau....pelik...
itulah yang sedang terjadi dalam diri...

emmm.....kaki masih diam terpaku...
tidak sedikitpun bergerak untuk melangkah..
hati mahu..langkah pulak yang diam...sumbang dan sepi....
egokah itu...?

mata masih jelas memusatkan pada pandangan pada susuk tubuh yang masih tidak berkutik....
huish...bebanan persoalan apakah ini.....
pelik benar rasanya.....

tapi siapa dia.......?

persoalan masih belum terungkap...
khayalan atau kenyataankah yang terpaku didepan mata....
ku kerdip entah untuk kali yang keberapa.....
persoalan yang masih belum ada jawapannya....

aku diam....
dan dia pun diam......

akhirnya..masa berlalu...diam dan terus diam...
diam yang panjang mungkin hanya akan meninggalkan.....dengan diam jua.....
akhirnya.....tiada apa yang terjadi dan berlaku...

..aku..masih diam..!

No comments: